Friday 1 April 2011

PEMADAM DAN PENSEL KAYU....





Adakah kita seperti mereka?...



   Pada hari ini kita akan menilai sendiri melalui perspektif masing - masing tentang perbualan antara pemadam ini dgn sebatang pensel kayu ini..dan kita boleh berfikir sama ada bolehkah nilai2 yg ada pada mereka ini dapat kita serap dalam kehidupan kite...


     DISEBUAH KEDAI BUKU....

Pemadam: weyh pensel,asal da x de langsung aku tgk org beli kau pun,sian kau,da berhabuk aku tgk...haha..

Pensel: elleh,kate org...x sedar diri..kau tu pun same laaaa...asal kau ade lg kt kedai ni?..

Pemadam: aku lain,aku mandor kt sini,dak2 aku belah,br aku belah..tu la kau..pensel2 kayu cam kau ni org cari time dekat2 UPSR,PMR,SPM,STPM ..je!!..susah laa kau nk kuar dr kedai buruk ni..

Pensel: kau pun same laaa,budak2 je cari kau,org2 besar sume pki pen laaa,mane gune pemadam daaa..x pyh nk bangge laaa...

Pemadam: tu laa,drg x sedar ke aku ni dapat memadam segala kesalahan yg dak2 tulis...hasil mata carbon drpd badan kau tau!!..dgn adanye aku,tdk akan wujud persilisihan faham,pergaduhan,fitnah..haa...aku akan setlekn segale kepincangan yg kau wujudkan...

Pensel: kau yakin apa yg kau padam tu semua kejahatan?..camne kalau ape yg kau padam tu,sebenarnye kebenaran?..

Pemadam: ermmm...errr..

Pensel: kau tau x ade gak org gunakan kau tuk memalsukan sesuatu bende,lalu meyebabkn fitnah!!..dan aku nk bgtau kau ni,kalau ye pun kau yg bersihkan semua penipuan yg aku tulis,kau ingat sape yg tulis balik bende yg betul?..sape?,kau leh ke kuarkn dakwat?..sape!!

Pemadam: err,kau la jgk...

Pensel: haaa,tau cuak....x de la istilah sape lg x laku antara kite ni..sape power,kite mmg lain,fungsi kite lain,..tp kau ingat,kite ni berpasangan,walau ape pun org nk wat,baik ke jahat,kalau die pilih aku,mesti pilih kau gak,..

Pemadam: mean?

Pensel: laaa,lampi sgt pehal kau ni?..kau tau x?..andai kate org tu nk wat sebarang kejahatan ngan mempergunakan aku,..andai kate laa die tersedar,..die akan padam laaa,gunakan kau,pastu,aku akan kembali suci bersih tau!!..kembali menulis kebenaran ..camtu gak laa sebalik nyeee...kite saling bergantungan faham!!..

Pemadam:owh,tp kita kire mangse la ni?...mangse manusia yg kurang nilai kemanusiaan?..

Pensel:lebih kurang...

Pemadam:tp tu cite lain..skang ni aku nk kuar dulu dr kedai buruk ni...tension aku...

Pensel:ahah..kau tunggu je laaaa.....




              Haaa,itu la die dialog antara pemadam dgn pensel..ape yg kita dapat samakn dalam kehidupan kite?..kite mungkin boleh samekan kehidupan kite ni sebagai pemadam dan pensel kayu tersebut...kite ni manusia,semua org x kn bebas dr membuat kesalahan..dan,disitu jugalah kita ade teman tuk memperbetulkan kesalahan kite...


              Tp jgn lupe lak,situasi kt atas tu leh berubah jd sebaliknye kalau kite salah pilih kawan..,bayangkn kite sebatang pensel yg asyik menulis kebenaran,dan jika kite tdk mempunyai pegangan yg teguh ,dan salah memilih kwn,kebaikan tu akan terpadam oleh kawan yg salah..Tetapi tuk pemadam dan pensel,yg menggerakkan mereka adalah tuan mereka,dan yg menyebabkn mereka boleh berbakti juga adalah tuan mereka,manusia..same juga ngan kita sbg manusia mempunyai tuan iaitu Allah...


                Tetapi kite ni kn manusia,sebaik baik ciptaan,..mungkin kita x sepenuhnye menjadi pensel kayu sahaja,mungkin kita diberi kelebihan akal,seterusnya menaik taraf pensel kepada pensel yg berpemadam,..leh betulkan kesilapan sendiri..tetapi,yg kita tau,pemadam yg automatic mmg ade kt pensel biasenye kecik je,x mampu nk padam semua kesalahan,jd,kite still memerlukan org lain tuk bimbing kita..


                Kita juga perlu bersyukur kerana Allah la tuan kita,kerana Dia akan sentiasa membimbing kita pada jalan yg benar,jadi x de istilah seperti pemadam dan pensel kayu itu yg mendakwa mereka mangse tuan mereka jika mereka melakukan kesalahan...semuanya bergantung kepada kita tuk tentukan ape yg kita tulis,dan,apa yg kita padam itu..

sekian....


              







No comments:

Post a Comment