Friday 25 February 2011

bermulanye hidop ini~


 KADANG-KADANG

        Kenapa kita sering diberitahu tentang warna2 hidup?kita sering terdengar ayat2 mcm ni dalam hidup kite..
*"eeeerrr.......,kalau x silap laaaaa";
                        
                      1-"da mmg kaler ni yg aku dapat.kau ingat senang2 aku nk ubah?"
                              -ayat orang wat jahat,pastu biler org ajak wat baik,haaa
                                  inilah jawapan die.................
                      2-"px e laa,kau anggap je la tu salah satu warne dalam hidup kau,nk wat camnekn?kate warne  kehidupan,tu kn pengalaman"..
                               -ayat bajet nk tenangkn member yg br mengalami masalah... 
                                    haish.......
ape sebenanye dimaksudkn ngan warne kehidupan?..btol ke ape drg cakap ni?... eeeerrrrrrrrr....btol la kot...

Byk org fikir tingkah laku kite ni da mmg diberi mcm pemarah,baran,pendiam,happy go lucky la konon....
btol ke?kalau drg fikir itu sebagai warne,kenape x leh ubah lak?bknkah kite telah diajar gabungan -gabungan warne,kalu da kononnye "warne "die tu hitam sangat,x leh ke tambah kaler putih sket kasi kelabu,so,x de la jahat sgt kn?..ooopppss,aku terlebih ke?...hahaha,sori,just opinion from myself...
Tp ade btolnye gak ape yg drg cakap ni,contohnye drg anggap semue yg kite lalui @pengalaman sebagai warne,mari kite renungkan...ermmmmmmmmmmmmmm.....
kalau kite masokkn,maybe btol la kot sbb,pengalaman yg kite lalui ni mesti la ade baik dan buruknye...
Bace ayat membe aku ni,dak architecture lak; "warne,kalau sume cerah pun x lawa,kau kene tambah warnegelap sket,br stabil..".Amacam?orait?...haaaa,tu la maksud die,pengalaman kite ni semue warne,ade gelap,ade cerah,...tp.sebenanye,pendapat aku,x kisah laa warne ape kite lalui pun,kalau da bende tu kite yg dapat,kite la tentukan sama ade die cerah or gelap,kite yg warnekn balik..design balik..haaa,contohnye,.

Katekn kite bergaduh ngan membe kite,sampai putus kawan,punca die,si A kantoi ngumpat si B..haha(cam bende biase yg x leh wat gadoh pun)..*kate contoh...
okay,sambung balik,pastu putuslaa kawan antare 2 sahabat baik,si B akan kate " fuh,nasib baik da putuskawan ngan die,rase lega aku...x de la aku kawan ngan pengumpat lg"..dan si A akan kate "aduh,ape aku da wat ni,aku da ngumpat kawan aku sendiri,aku la punca"..anda dapat situasi die?..
Walaupun hakikat die si A yg salah,dan putus kawan tu sebagai warne yg die dapat tuk hari tu,tp.camne si A create warne tu dr gelap kpd cerah,die dapat kesedaran tentang kesalahan die...tp si B?..die mule2 kire dapat warne yg cerah kalau die cakap.."biarlah,maybe Tuhan akan tunjukkan die jalan"tp,kalau die cakap ayat first td?..x ke die yg jadi pendendam dan automatic tambah satu sifat gelap dalam hati die...btol x?..tp kn...........camne nk create warne?..HATI LAAAAAAAA!!!!!

            Ini penting kerana kite kene tau design warne yg dtg kt kite tu,sbb?..haaaaaaaa....
kite kene ingat,90% dalam hidop kite ni adalh pengalaman yg kite lalui,lg 10% br laa ape yg kite wat sendiri,kite create,tp sebenanye jalan Allah,..kite cume ikot je kn?..sedar laaa...sebenanye aku x perfect pun ...poyo2 je tulis ni...suke2...ini sebenanye bergantung kt masing2 gak..camne kite nk design warne kite, maybe kite x yah percaye pun pasal warne2 ni...mengarut!!!..maybe ade gak pembace yg akan cakap?
                    "hekelleh,bajet syial mamat ni,ape die ingat die profesor ke ape?,wat hal sendiri da laaa"..
erm...ade la kot...x tau,hati lain2..aku just nk kongsi ape yg aku rase ramai ngah rase penting tuk kite fikir,lg2 kite dah besar kn?..matang sket,sbb byk sgt zaman sekarang org cam salahkn takdir seratus peratus..kn?.
Fikir2 laaaaaaaa.......
assalamualaikum..

No comments:

Post a Comment