Wednesday 10 August 2011

ANTARA AQIDAH DAN KESUSAHAN...


SALAH SIAPA?...


Korang tau tak pasal isu gereja kt selangor yg diserbu oleh pihak Jais sbb dikatakan gereja ini telah mengadakan satu majlis yg bertujuan utk memurtadkan sekelompok melayu islam kt malaysia ni?

Tetapi aku bukan nk cerita pasal isu tu sbb isu tu masih lg dlm siasatan Jais,cume isu ni mengingatkan aku pada satu kisah ni,yg terjadi pada seorang makhluk Allah ni..

Seorang kenalan aku pernah cerita dgn aku pasal member die ni,..dorang sama2 belajar diploma dekat salah satu Universiti kat Malaysia ni,tetapi umur drg agak jauh,kenalan aku ni masa tu 20 tahun dan die lebih kurang 24 or 25 camtu laa...

(masa ngan kawan adalah masa plg indah,tp adakah sume rase bende tu?)

Member die ni islam tetapi die tak pernah solat,puase atau menjalankan apa2 yg menunjukkan dia ni muslim..Aku pun tanye la kat kenalan aku ni," kau tak cuba tegur ke?"..

Tapi kenalan aku tu cakap, " Ade byk orang tegur ,pastu sume terdiam ngan jawapan die..die cume tanye berape soalan je kt kitorang.".Ape agaknya jawapan dan soalan die sampai semua  member2 die terdiam?..

Rupenye bile kenalan aku ni bercerita,rupanya dia ni dulu seorang yg sgt pandai kt sekolah dan dia gak score dlm SPM.Pastu die dapat tawaran belajar kt USA dalam bidang kejuruteraan,biasiswa lg..

Dipendekkan cerita,dengan takdir tuhan,pada tahun keduanya dekat sana,biasiswanya ditarik sbb keputusan yg tak memberansangkan..Mak bapak die lak kecewa dgn die,pastu mengurangkan belanja die kt sane ngan alasan suruh die belajar..

Hidup die  susah sgt waktu tu,sampai mengikut cerita..mi segera pun die tak mampu beli  bila last2 tahun tu...die merempat kt negara orang,mengemis..

(raja masa kini)

Die da cube mintak pertolongan kt kawan2 seislam ngan die,tp hampa,semua jalan die da cube termasuk mintak bantuan dgn persatuan islam Universiti die,tapi turut menghampakan..

Die cukup kecewa..Satu hari datang seorang paderi pada die waktu die duduk kt tepi jalan,dan memberikan sejumlah wang pada die utk membeli makanan..die ragu mulanya,tapi sbb lapar agaknya,die ambik jugak..

Hari berganti hari,paderi ni je yg ambik berat pasal die kt sana,setiap hari paderi ni akan bg die duit utk makan,belajar,dan keperluan lain,Paderi tu jugak yg sering bertanya kabar,dan melayan seperti anak kandungnya..Yg tambah peliknye die kate paderi tu langsung tak pernah cerita pasal agama ngan die,jauh sekali ajak masuk kristian,makanan pun pilihan die sendiri..

Kenalan aku tanya jugak kt die "member kau tak tanya lak mane kau dpt duit?"..Die jawab ,"tak langsung,dorang ngan hal dorang je"..

( kecewa....)

Jadi,ape soalan die kt member2 die yg cube tegur die..

" mane umat islam yg kononnya bersatu hati,waktu aku susah? "

" mana kawan2 seislam,waktu aku menangis,sakit,tanya khabar pun tak? "

Die sambung lg " aku tak pernah sangka orang yg taja aku kt sana adalah paderi yg tak pernah aku kenal..",die seolah olah da fed up ngan hidup seorang muslim ..

So,nak kata ape lg?..sape yang nak kita salahkan?..aku bukan nak kondem mana2 pihak,ni just pendapat..

Firstly,sebenarnya member kita ni dah tertinggal satu bende yg amat penting,die mungkin da mintak tolong kt mcm2 pihak,tetapi die lupe mintak tolong ngan Allah,die lupe yang kesusahan tu adalah dugaan Allah tuk menguji tahap keimanan seseorang..

Die jugak lupa Allah tak pernah bagi dugaan yang tak mampu kita hadapi...Kalau kita mintak,insyaAllah Allah tolong..

Secondly,kita sbg umat islam,harusnya peka dgn keadaan saudara sekeliling kita, tak kan la kita nk hilang satu sahabat seagama hanya kerana kelekaan kita sendiri,mungkin kalau kita tolong sahabat kita td,akidahnya masih lg terpelihara..

Itula antara yg terjadi kt gereja diserbu kt selangor,kebanyakkan umat islam yg hadir hanya kerana ingin mendapatkan RM 200 khabarnya,dan kebanyakkan mereka orang yg susah..

Dimanakah pusat zakat?jiran2?..bantuan umat islam?..tak semua kita ada jawapan..

Tetapi bg aku,asas akidah kita tu kuncinya..Kalau asas kita kuat,jauh mane kita tersasar,insyaAllah kita leh kembali,tapi kalu akidah kita rapuh,sesat sket je pun da cukup wat kita lg terpesong..Bagilah bantuan beribu ribu pun,jika tanpa akidah,duit tu tak de gune.....

SEKIAN...

( masih ada jalan )

No comments:

Post a Comment